Wprowadzenie
Dlaczego warto uczyć się C#
Podstawowe typy danych w C#
Typy wartościowe (value types
)
Typy wartościowe przechowują bezpośrednio dane. Najpopularniejsze z nich to:
Typ | Rozmiar | Zakres / Przykład |
---|---|---|
int | 4 bajty | int liczba = 42; |
double | 8 bajtów | double pi = 3.14; |
bool | 1 bajt | bool isActive = true; |
char | 2 bajty | char litera = 'A'; |
Typy referencyjne (reference types
)
Typy referencyjne przechowują adresy w pamięci.
string
– tekst (np."Cześć!"
)object
– najbardziej ogólny typKlasy (
class
) – tworzone przez użytkownika
Przykład:
string imie = "Jan";
object cos = 5;
Operatory w C#
Operatory arytmetyczne
int a = 10, b = 3;
Console.WriteLine(a + b); // 13
Console.WriteLine(a - b); // 7
Console.WriteLine(a * b); // 30
Console.WriteLine(a / b); // 3
Console.WriteLine(a % b); // 1
Operatory przypisania
int x = 5;
x += 2; // 7
x *= 3; // 21
Operatory porównania
int x = 5, y = 10;
Console.WriteLine(x == y); // false
Console.WriteLine(x != y); // true
Console.WriteLine(x < y); // true
Operatory logiczne – zrozumieć logikę programu
Operatory logiczne służą do łączenia warunków i operowania na wartościach true
lub false
. Pozwalają tworzyć złożone warunki logiczne np. w instrukcjach if
.
Operator | Nazwa | Co robi? |
---|---|---|
&& | I (AND) | Zwraca true , jeśli oba warunki są prawdziwe |
` | ` | |
! | NIE (NOT) | Zwraca odwrotność wartości – !true to false , !false to true |
bool a = true;
bool b = false;
Console.WriteLine(a && b); // false – tylko jeden warunek spełniony
Console.WriteLine(a || b); // true – jeden warunek wystarcza
Console.WriteLine(!a); // false – zaprzeczenie true
&&
– „muszą być spełnione oba”||
– „wystarczy, że jeden jest spełniony”!
– „odwróć wartość logiczną”
Instrukcje warunkowe
if
, else if
, else
Pozwalają decydować, który fragment kodu ma zostać wykonany
int wiek = 20;
if (wiek >= 18)
{
Console.WriteLine("Pełnoletni");
}
else
{
Console.WriteLine("Niepełnoletni");
}
switch
Lepszy wybór, gdy masz wiele przypadków do rozróżnienia.
string dzien = "poniedziałek";
switch (dzien)
{
case "poniedziałek":
Console.WriteLine("Początek tygodnia");
break;
case "piątek":
Console.WriteLine("Prawie weekend!");
break;
default:
Console.WriteLine("Inny dzień");
break;
}
Pętle w C# – powtarzanie czynności
Pętle pozwalają wielokrotnie wykonywać blok kodu – dopóki spełniony jest określony warunek. Są niezbędne, jeśli chcesz wykonać zadanie np. 10 razy lub dopóki użytkownik poda poprawną odpowiedź.
for
– powtórz X razy
Pętla for
używana jest, gdy wiemy, ile razy chcemy wykonać daną operację. Składa się z licznika, warunku i inkrementacji (zwiększania liczby).
for (int i = 0; i < 5; i++)
{
Console.WriteLine("Licznik: " + i);
}
Wykona się 5 razy – od 0
do 4
.
while
– dopóki warunek jest spełniony
Sprawdza warunek przed każdą iteracją. Wykonywana jest tylko wtedy, gdy warunek logiczny jest true
.
int i = 0;
while (i < 3)
{
Console.WriteLine(i);
i++;
}
Kod wykona się 3 razy: 0
, 1
, 2
.
do...while
– przynajmniej raz
Pętla, która najpierw wykonuje kod, a dopiero potem sprawdza warunek.
int j = 0;
do
{
Console.WriteLine("j = " + j);
j++;
} while (j < 3);
Nawet jeśli warunek jest fałszywy, kod wykona się co najmniej raz.
Mini-projekt: Gra w zgadywanie liczby
🎮 Cel gry
Komputer losuje liczbę od 1 do 100.
Użytkownik zgaduje, dopóki nie trafi.
Program podpowiada, czy liczba jest za mała, za duża, czy trafiona.
💻 Kod gry
using System;
class Program
{
static void Main()
{
Random rand = new Random();
int wylosowanaLiczba = rand.Next(1, 101); // od 1 do 100
int proba = 0;
int liczba;
Console.WriteLine("Zgadnij liczbę od 1 do 100!");
do
{
Console.Write("Podaj liczbę: ");
string input = Console.ReadLine();
bool poprawna = int.TryParse(input, out liczba);
if (!poprawna)
{
Console.WriteLine("To nie jest liczba! Spróbuj jeszcze raz.");
continue;
}
proba++;
if (liczba < wylosowanaLiczba)
{
Console.WriteLine("Za mało!");
}
else if (liczba > wylosowanaLiczba)
{
Console.WriteLine("Za dużo!");
}
else
{
Console.WriteLine($"Brawo! Trafiłeś w {proba} próbie.");
}
} while (liczba != wylosowanaLiczba);
}
}
- 🧠 Co zostało użyte?
-
Typy danych:
int
,string
,bool
-
Instrukcje warunkowe:
if
,else if
,else
-
Pętla:
do...while
-
Operatory:
==
,<
,>
,!=
-
Losowanie liczb:
Random
-
Obsługa błędów:
TryParse
Podsumowanie
Gratulacje! W ramach tego artykułu udało CI się poznać podstawy C# takie jak:
✅ Podstawowe typy danych w C#
✅ Działanie operatorów – arytmetycznych, logicznych, przypisania i porównania
✅ Jak działają instrukcje warunkowe i jak podjąć decyzję w kodzie
✅ Jak używać pętli, by wykonać zadania wielokrotnie
✅ Jak napisać pierwszy mini-projekt – prostą grę zgadywankę